SCREAM 2
USA, 1997
DK-titel: Scream 2

Produktion: Dimension Films / Miramax Films / Craven-Maddalena Films
REVIEW af Kasper Bøg [01/08/00]

Opfølgeren til den kommercielle megasucces Scream er, for at starte med det positive, en af de meget få sequels, der er bedre end deres forgænger. Det gør imidlertid ikke Scream 2 til en god film, men understreger blot sin forgængers manglende kvaliteter.

Handlingen er sat to år efter den første film, og Sydney Prescott (Neve Campbell) og filmnørden Randy (Jamie Kennedy) går nu på universitetet, medens reporteren Gale Weathers (Courteney Cox) er blevet både rig og berømt af at skrive en bog om begivenhederne. Lige som de traumatiserede overlevende så småt er ved at have skabt sig et nyt liv blandt tåbelige studerende vis eneste referencerammer til omverdenen hentes i film, begynder det hele forfra. En morder iført sort kåbe, hvid maske og en stor kniv slagter den ene studerende efter den anden, og som fluer til et kadaver vrimler pressen, der i blandt Gale Weathers, til universitetet for at få en luns af den grumme historie. Endvidere dukker filmens største lyspunkt, Dewey (David Arquette) – den kejtede betjent fra Sydneys hjemby, også op for at støtte og beskytte Sydney. David Arquette formår som den eneste i filmen at give sin rolle lidt ironisk særpræg, hvilket løfter den højt over den flok to-dimensionelle karakterer filmen ellers er befolket med.

Scream 2 er en klassisk slasherfilm af den værste skuffe. Den er fyldt med klingende knive, sprøjtende blod, hjælpeløse ofre, billige chokeffekter, enorme plothuller og personer der pludseligt dukker op de mærkværdigste steder. Man kan f.eks. undre sig over hvordan morderen finder den politibil, der er ved at køre Sydney og hendes veninde til et tophemmeligt skjulested, som kun politiet kender. De mange filmreferencer der var at finde i forgængeren, er også et væsentligt element i Scream 2. Dog er de blevet mere diskrete og derfor også mere elegante, hvilket klæder filmen. Det er nu engang sjovere selv at finde referencerne end at få dem skåret ud i ferskt teenagerkød, og kylet i nakken.
Når alt kommer til alt er Scream 2 dog ikke andet end en gang Beverly Hills 90210 møder en seriemorder, og lever på ingen måde op til klassiske slasherfilm som Fredag den 13. og Maskernes nat. Den er altså ikke det rette valg hvis man har lyst til at se en god slasherfilm, og er det filmreferencer man ønsker at gå på opdagelse efter kan man lige så godt gå på opdagelse i film af Sam Raimi eller italienere som f.eks. Alex De La Inglesia eller Lamberto Bava; der er flere og de er bedre.