SCREAM
USA, 1996
DK-titel: Scream

Produktion: Dimension Films / Woods Entertainment
REVIEW af Caspar Vang [01/04/00]

En teenager (Neve Campbell) bliver en morders mål, efter at morderen har aflivet en af hendes klassekammerater (Drew Barrymore). En tabloid reporter (Courtney Cox) insisterer på at få sin historie, da hun mistænker den samme mand, som et år tidligere dræbte pigens moder for mordet på veninden, og for at stå bag faderens forsvinden. Politiets hovedmistænkte er pigens kæreste (Skeet Ulrich).

Nogle Hollywood producenter opdagede Kevin Williamsons manuskript Scary Movie og besluttede sig for at genoplive stalk'n slash horror-subgenren (vores egen Martin Schmidt forlængst havde fået samme ide). For at producenterne kunne lægge deres klamme hænder på en ny generation af splatterhungernde pubertetsunger, besluttede de sig for følgende: filmen skulle indeholde en masse unge Beverly Hills 90210 look-alikes, højpoleret kameraarbejde, en masse vold (helst offscreen), hysterisk umotiveret gysermusik af værste skuffe, en masse filmreferencer (som om filmen bestod af andet) og et par usandsynlige twists. De kunne ikke få nogen unge instruktører til at filme den, så de hyrede den etablerede horrorfilm-instruktør Wes Craven, til at filmatisere Scary Movie som Scream.

Filmen blev en kæmpe succes verden over, Wes Craven fik oprejsning og muligheden for at få sit navn på flere af den kommende tids horror-kassesucceser (Wes Cravens... indsæt titel) ligesom John Carpenter eller Stephen King. Kevin Williamson fik skrevet et par manuskripter mere af samme skuffe (I Know what You Did Last Summer og Scream 2), Campbell, Cox og Ulrich blev stjerner og teenageidoler, og halvdelen af verdens horrorfans blev bildt ind at dette var fremtidens horrorfilm.

Scream består hovedsagligt af billige (post-moderne) referencer, som infantile horrorfans kan sidde at klappe i hænderne over. Manuskriptet og instruktionen er selvforherligende og dobbeltmoralsk, tangerende det kvalmende. Skuespillet er under middel præstationer over hele linjen (undtagen David Arquette som den spøjse Deputy Dewey)og filmen er overstrøget med idiodiske kontinuitets fejl, plothuller og grove usandsynligheder. Med dialog som: "Movies dont make psychos, movies make psychos more creative", er der virkelig ikke meget at komme efter i denne tynde kop te.
Tre film er planlagt i serien, men når producenterne opdager hvor indbringende disse film er, bliver der vel nok produceret flere. Scream 2 gør sig allerede godt verden over.

Hvis man er fan af forudsigelige manuskripter, horrorklicheer, film ala Flat Liners, Den onde cirkel (The Craft), Fredag d. 13 og Morderisk mareridt sequels, eller gider tælle hvor mange gange morderen får en skabslåge i hovedet eller falder, så er denne film lige noget for dig. Men elsker du horrorgenren og mener at horror skal tages seriøst, så undgå denne stinker. Hvad mig angår, så fik jeg efterhånden ondt i fødderne af at krumme tæer, og var flere gange uhyggeligt tæt på at pille ved ejectknappen på VHSen.