USA / Frankrig, 1992
Instruktion: David Lynch

Produktion: New Line Cinema / CiBy 2000
REVIEW af Mark Sander Svensson [14/09/13]

Da den populære tv-serie Twin Peaks ikke blev fornyet til en 3. sæson og derfor efterlod sit publikum med en del løse ender, var annonceringen af en film om den lille by med de mange hemmeligheder en god nyhed. Mon ikke det har vækket en vis ærgrelse, da man erfarede, at filmen ikke ville følge direkte op på seriens cliffhanger af en afslutning men i stedet skulle være en prequel?

Twin Peaks: Fire Walk With Me er historien om Laura Palmers sidste dage (deraf den meget beskrivende danske titel). Den unge kvinde er på overfladen ganske succesfuld og velafbalanceret, men som med mangt og meget i Twin Peaks, er tingene sjældent, hvad de ser ud til at være. Laura vælter sig i stoffer, sex og alkohol for at dulme en nagende fornemmelse af, at der er noget galt. Noget der er værre, end de mareridt, hun ikke synes at kunne slippe af med.

Ikke alene var David Lynch indstillet på at lave en prequel til Twin Peaks frem for at give en direkte fortsættelse til seriens afslutning; han ændrede også radikalt filmens tone. Filmen er således langt mere dunkel end den ofte skævt humoristiske tv-serie. Måske var det af samme årsag, at de op til flere fortsættelser, som Lynch havde forestillet sig at lave til filmen, aldrig blev til noget. Mens tv-serien ofte holdt sig til at antyde de ganske grafiske og ubehagelige ting, der trods alt var dens udgangspunkt siden det første afsnit, er filmen langt mere eksplicit med såvel vold som nøgenhed.

Nogle afholdte karakterer endte på klipperummets gulv, og enkelte skuespillere har ikke haft mulighed for eller lyst til at medvirke i det omfang, der har været mulighed for . Alligevel er der mange løse ender, der adresseres i filmen. Samtidig var der som nævnt et reelt ønske om at arbejde sig videre frem mod flere svar på de kringlede spørgsmål, Twin Peaks-mytologien byder på, og som enkeltstående film er Twin Peaks: Fire Walk With Me alt andet end uengagerende, hvis man kan slå sig til tåls med et par af ovennævnte forbehold.

Twin Peaks handlede i essensen om ondskab og om at tøjle den, hvilket også er, hvad filmen beskæftiger sig med. Eftersom vi ved, hvilken vej det må gå for Laura Palmer, er det indlysende, at der ikke bliver plads til meget håb, og det resulterer i en deroute, der skildres kompromisløst. Sheryl Lee præsterer at vise os vej gennem Lauras hektiske dage og de talløse traumatiserende oplevelser, som hendes sidste tid byder på. Instruktør David Lynch gør naturligvis sit til, at begivenhederne ikke forbliver på afstand af seeren, som drages ind i filmens mareridtssekvenser.

Kyle MacLachlan, der som specialagent Dale Cooper var så engagerende i tv-serien, falder her noget i baggrunden, og det efter eget ønske. Hans præstation bærer præg af hans modvillighed til at medvirke i filmen, og det er naturligvis trist at se en af de mest mindeværdige karakterer, tv har produceret, som en skygge af sig selv. Der mangler tilsyneladende gejst.

Lauras deroute er den primære drivkraft i filmen, men gennem det mystiske sted, der kaldes “The Black Lodge”, får vi alligevel hints i forhold til den fortsatte udvikling af den fortælling, som den oprindelige tv-serie bød på. Det er kringlet (det er jo Lynch), men der er utvivlsomt en flig af forløsning. Selv hvis man ikke føler, det er tilfældet, er det svært ikke at fornøje sig med det faktum, at det er de absolut mest sælsomme aspekter af tv-serien, der her leveres forstærket. Twin Peaks: Fire Walk With Me er et herligt kaos af gys, symbolik og nostalgi, hvilket tilsammen udgør en for tidlig, men ikke utilfredsstillende afslutning på historien om en lille by med mange hemmeligheder.

Anmeldt version: Twin Peaks: Fire Walk With Me. Dist.: Universal. Blu-ray Disc (reg. B). Udgivelsesland: England. Spilletid: 135 min.
Universal Pictures' 6 disc-bokssæt med filmene Dune, Wild at Heart, Blue Velvet, Eraserhead, Lost Highway og Twin Peaks: Fire Walk with Me.