9
USA / Canada, 2009
Instruktion: Shane Acker
DK-titel: 9

Produktion: Relativity Media / Focus Features / Starz Animation / Tim Burton Productions
REVIEW af Caspar Vang [20/02/10]

Den apokalyptiske science fiction-film er nok den mest pessimistiske og sortsynede forgrening af sci-fi-genren. Men selv for en filmgenre, der tit ikke nærer meget håb for fremtiden, er Shane Achers computeranimerede fremtidseventyr 9 ualmindeligt dystert. Her er Jorden nemlig gået under, og der er ikke et eneste menneske tilbage i live. Det hele startede, da menneskets tørst efter teknologiske landvindinger gik for vidt. En unavngiven videnskabsmand skabte 'The Machine', et teknologisk vidunder, der skulle hjælpe den Hitler-agtige despot, Kansleren, med at tilrane sig verdensherredømmet i fredens og velstandens navn.

Vi kender historien fra utallige undergangsfabler: Maskinen fik selverkendelse og storhedsvanvid, og i den efterfølgende krig udslettes alt levende. I Achers variation over dommedagens mytologi leveres undergangen af dødbringende grøn gas og i retroæstetik, der bærer tankerne hen på H.G. Wells' klassiker Klodernes kamp og en slags tidslomme mellem Første og Anden Verdenskrig. I sidste øjeblik overfører videnskabsmanden sin livskraft (transmutae vitae står der i hans okkult-videnskabelige opslagsværk) til ni håndsyede slaskedukker, der vågner til live efter udslettelsen af alle levende væsner. I en kostbar amulet bæres nøglen til mysteriet, men før de ni dukker kan finde ud af, hvem de selv er, må de overvinde indbyrdes stridigheder og 'The Machine', der ved et tilfælde vækkes til live af slaskedukkerne. Dukkerne ledes af den præsteagtige #1 (Christopher Plummer), der søger at bringe dem i sikkerhed, mens nytilkommeren #9 (Elijah Wood, ringbæreren himself) er en slags messiansk, handlekraftig figur, der ønsker en konfrontation med 'The Machine'. Andre let genkendelige stemmer på lydsiden er Jennifer Connelly, Crispin Glover, John C. Reilly samt Martin Landau.

Langt hen ad vejen er Shane Achers spillefilmsdebut en fin animtionsfilmoplevelse for større børn (den danske udgivelse har en alderscensur, som man kan vælge at rette sig efter) og voksne med hang til tegnefilm og dystre fremtidsscenarier. 9 er, især hvis man sammenligner med animationsgenrens mange populære film, forfriskende dyster og grusom, men alligevel er der et eller andet, som ikke fungerer så godt som det burde. Værket, der er tematisk beslægtet med apokalyptiske fabler som The Matrix (1999) (der citeres flittigt i filmens robotdesigns) og The Terminator (1984), har masser af visuel styrke, og det er æstetisk et fuldendt apokalyptisk sci-fi-eventyr. Desværre har manuskriptforfatter Pamela Pettler (Corpse Bride (2005) og Monsterhuset (2006)), som har modelleret filmens drejebog efter Achers Oscar-nominerede 2005-kortfilm, uklogt valgt den lette vej med manuskriptet, og filmen roder sig med sit enkle, lettere kedsommelige ABC-plot hurtigt ud i et ofte fortalt 'red verden på kanten af undergang'-scenarium. Med en Oscar i ryggen er det oplagt, at filmen (med kyndig hjælp fra producere Tim Burton (ingen yderligere introduktion nødvendig) og Timur Bekmambetov (kendt fra Nightwatch-serien)) blev udvidet, men hvad der fungerer i kortformatet, er ikke nødvendigvis egnet til spillefilmslængde.

Den altafgørende quest for at redde verden har vi efterhånden set så mange gange, at det er svært at etablere meget interesse for udfaldet, hvis der ikke bruges en god portion af filmen på opbygning af konflikt og - måske allervigtigst - nogle interessante figurer med liv og personlighed. Den del springer 9 behændigt over, så der går et stykke tid, før historien får fat i seeren på andet end et visuelt fascinerende plan. På nær en meget kort åbningsscene er resten af filmen henlagt til verden efter apokalypsen, og #9 og hans kumpaner (vi kan kende forskel på dem fordi de er syet af forskelligt stof og taler med forskellige stemmer) kastes straks ud i den drabelige quest. Først for at redde #2, der ryger i kløerne på maskinerne, og siden hen på den tilsyneladende uoverkommelige opgave at overvinde bæsterne. Enhver der har set, Stjernekrigen (Star Wars, 1977) og Ringenes herre: Eventyret om ringen (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, 2001), eller for den sags skyld Willow (1988), ved, at det giver denne filmtype et væsentligt løft, hvis der investeres tid på figurerne, inden det for alvor går løs. Især hvis plottet grundlæggende er noget, man har set før. Måske endda mange gange. Og det har vi i 9's tilfælde.

Som plaster på såret er 9 en rendyrket visuel fornøjelse. Siden første halvdel af nullerne har vi oplevet en sand syndflod af computeranimerede film, hvor de fleste er klart henvendt til børn og i en eller anden grad ligner hinanden. På det punkt er 9 måske ikke ligefrem nyskabende, men med sit nedslidte, støvede og brændte retro-look føles Achers film alligevel som et kærkomment spark i røven på en genre, der har umådeligt travlt med at kopiere og lukrere genrens succesfilm.

9 er ude på dansk DVD og Blu-Ray (se tjekket til højre) fra Sandrew Metronome. Uanset hvilket medie, du vælger, er det en lækker skive, og det er fedt, at de har inkluderet Achers kortfilm som bonusmateriale. Men man burde da kunne støve den op i bedre kvalitet? Det er jo trods alt ikke en gammel film.

Anmeldt version: 9. Dist.: Sandrew Metronome. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 80 min.
9. Dist.: Sandrew Metronome. Medie: Blu-ray Disc (reg. ABC). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 80 min.

Sandrew Metronome har kløgtigt nok valgt også at udgive Shane Ackers finurlige 9 på Blu-ray. Og filmen kommer virkelig til sin ret i 1080p, når selv de mindste detaljer står flot frem på skærmen. 9 er en actionpræget fortælling (langt mere actionpræget end undertegnede nok havde forventet), hvilket gør, at filmens præsentation kommer til at bære en stor del af fornøjelsen. Så det er kun glædeligt at berette, at 9 udover et fantastisk billede også har en tonstungt DTS-HD lydspor, der får huset til at vælte i de mange action set pjeces.

Ekstramaterialet præsenteres desværre ikke i høj opløsning, men er heldigvis ganske fint og omfangsrigt. Vi får både et kommentarspot, en kortfilm, flere featurettes og diverse slettede scener - alt sammen ganske interessant.

Har man muligheden for at se 9 på Blu-ray frem for dvd, kan dette kun anbefales for lidt. Filmen og de små dukkeskabninger får virkelig liv i den detaljerige dystopiske fremtidsverden Acker har fået skabt med 9.

Sandrew Metronome ser ud til at have licenseret udgivelsen af 9 fra Universal, da skiven har de sædvanlige og velfungerende Universal menuer og grafik.

Mikkel Svendstrup (Februar 20010)