SWAMP THING
USA, 1982
DK-titel: Swamp Thing

Produktion: Swampfilms
REVIEW af Lars Gorzelak Pedersen [12/12/09]

I betragtning af den sadistiske tone, Wes Craven havde lagt for dagen i to af hans mest prominente spillefilm, Ingmar Bergman-genindspilningen Rædselsnatten (The Last House on the Left, 1972) og mutantterrorfilmen Slagterbanden (The Hills Have Eyes, 1977), må Swamp Thing i 1982 være kommet som lidt af en overraskelse. Trods en enkelt kranieknusning er filmen gennemsyret af en mild og næsten naturlyrisk stemning, og man leder forgæves efter den grumhed, der ellers ofte præger Cravens projekter. Historien er baseret på Len Weins og Bernie Wrightsons D.C. Comics-tegneserie af samme navn, som jeg husker at have læst som barn, men som desværre ikke længere står tydeligt i min erindring. Og Cravens filmversion er, i al fald i visse henseender, da også meget comic book-agtig, eksempelvis i dens anvendelse af overdrevne wipes og en meget karikeret superskurk med det udmærkede navn dr. Anton Arcane. På nogle områder virker den næsten som en børnefilm, mens den på andre – fx førnævnte kranieknusning, en scene med strippere i superskurkens hemmelige hovedkvarter, og en topløs badescene med Adrienne Barbeau – henvender sig til et lidt ældre publikum.

Historien er hurtigt fortalt: en lille gruppe videnskabsmænd under ledelse af dr. Alex Holland forsker fra deres improviserede sumphovedkvarter i grænsezonen mellem dyre- og planteliv. Regeringens udsending, Alice Cable (Adrienne Barbeau), som skal supervisere projektet, ankommer netop i tide til at overvære Hollands team udvikle en mikstur, der kan fremprovokere organisk vækst under selv de mest ugunstige omstændigheder – og desværre også lige i tide til at se Anton Arcanes lejesvende bryde ind i laboratoriet og stjæle projektets notesbøger på nær én, som Alice har held til at flygte med. Dr. Holland omkommer under seancen, idet han gennemvædet af sin egen mikstur og antændt af flammer fra voldsomhederne styrter ud i sumpen, hvor miksturen, plantelivet og sumpen fusionerer og skaber et besynderligt plantevæsen. Herfra består filmen fortrinsvis af scener, hvor Alice flygter, bliver fanget, reddes af sin sumpede beskytter, flygter og fanges på ny – osv. – indtil helten og skurken omsider ramler sammen.

Swamp Thing er en kikset affære. Heltens kostume virker en tand for skrabet, og det er svært at abstrahere fra, at skabningen er og på alle måder ser ud som en mand i gummikostume. Louis Jourdan er heller ikke nogen særlig frygtindgydende superskurk, og helt galt går det, da han efter indtagelse af miksturen forvandler sig til en ekstremt utroværdig svinemand – det eneste positive, man kan sige om denne, er, at den får Swamp Thing selv til at se helt plausibel ud. Det endelige clash imellem de to minder om noget, Monty Python kunne have udtænkt. Harry Manfredinis score er aldrig rigtig oppe at ringe, og de få forsøg på comic relief, filmen indeholder, falder alle til jorden – ikke mindst da Alice slår pjalterne sammen med den unge knægt fra benzinstationen spillet af Reggie Batts, hvis humoristiske sidebemærkninger er noget anstrengte.

Samtidig er der som sagt en underfundig mildhed over filmen, som er med til at bære den frem – og det hele har lidt af den samme hygge som en gammel matiné-forestilling. Tegneseriestemningen er effektivt realiseret fx i indstillingerne, hvor Swamp Thing hyler i sumpen, og hvide fugle stiger til vejrs. Jeg bemærkede, at en fangevogter på et tidspunkt i filmen uden nogen indlysende årsag citerer titlen på en Werner Herzog-film: ”It's every man for himself and God against all.”

Jeg hyggede mig med Swamp Thing – ikke fordi den er synderligt god, men fordi den tilbød halvanden times ”røvere og soldater” i sumpen uden provokationer, vedkommende budskaber eller overblæste romancer. For Adrienne Barbeau-fans er den naturligvis et ”must see”.

Filmen affødte en mere campet sequel, The Return of Swamp Thing (1989), samt en tv-serie (1990) og en tegnefilmsserie (1991). Wes Cravens eget næste projekt skulle vise sig at blive det vel nok vigtigste i hans karriere, nemlig første del af den lange filmserie om drømmemorderen Freddy Krueger, Morderisk mareridt (A Nightmare on Elm Street, 1984).

Anmeldt version: Swamp Thing. Dist.: SF Film. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Letterbox.
SF Films DVD-release af Wes Cravens hyggelige, men ikke synderligt gode tegneserie-filmatisering Swamp Thing (1982).