UNEARTHED
USA, 2007
Instruktion: Matthew Leutwyler
DK-titel: Deep Fear

Produktion: Ambush Entertainment / Cold Iron Pictures / Combustion Studios
REVIEW af Søren Hardy Rasmussen [06/07/08]

Deep Fear, eller Unearthed, som den hedder, har følgende bemærkelsesværdige træk: Ringe manuskript, ringe instruktion, ringe dialog, ringe skuespil, ringe casting og så videre og så videre… Du behøver ikke læse videre, for alt vigtigt er sagt, men ”here goes”. Deep Fear er bestemt ikke den dårligste film jeg har set, men dens forbrydelse er at den er ligegyldig. Den rokker intet, vil intet. Den hører ikke til de film der er så dårlige, at man aldrig glemmer dem igen. Den vil aldrig opnå kultstatus, fordi den brød grænser for elendighed, eller i det mindste var nyskabende i sin elendighed. Den er simpelthen bare endnu en film, lige efter opskriften, og så endda lidt dårligere og mere ligegyldig end de andre.

Det er lidt ærgerligt med Deep Fear, for filmen snød mig faktisk lidt. Den er udstyret med en glimrende og virkelig stemningsmættet indledningssekvens. Den lover godt for filmen og har noget over sig. Det er ikke nyt og opfindsomt, men bare… lovende. Den fik mig lidt op. Jeg tænkte, at her var en lavprisproduktion, som måske havde noget på hjerte. Men det var dog et tomt løfte, for filmen når næppe fem minutter ind, før man indser, at det bliver en skuffende oplevelse.

Historien er som følger: En tankvogn forulykker og spærrer den eneste vej ud af et isoleret samfund, men var det nu også en ulykke. Sheriffen i den lille by begynder at undersøge sagen og noget tyder på, at en gammel ondskab er blevet sluppet løs, i en nærliggende arkæologisk udgravning. Den fordrukne sherif har sine egne dæmoner at slås med, men hun samler en flok af de lokale, for at undersøge og bekæmpe truslen. Den populære myte om Anasazifolket, der forsvandt sporløst og stadig er et stort mysterium, bliver brugt her, til at skabe lidt dybde i en dybdeløs film. Det er dog en talentløs håndtering af myten, som der nok skal en teenagers realitetssans til, for at kunne acceptere.

Deep Fear er lavet lige efter bogen, hvilket ikke nødvendigvis er lige med en dårlig film. Men i dette tilfælde er det dog. Meget dårlig! Kliche følger på kliche og filmen ved ikke hvor den rigtig vil hen. Monsteret er virkelig en sølle omgang, med træk fra Ridley Scotts Alien (1979). Jeg har set flottere og mere skræmmende kreaturer af papmaché, lavet i stop-motion. Alene det at de misbruger alien-designet fra Alien burde forpligte, men… helt ærligt! Det er ikke kønt, og nu hvor jeg har skrevet denne anmeldelse, tror jeg bare jeg vil glemme Deep Fear igen… det burde ikke tage lang tid. Gå uden om Deep Fear. Det er ikke engang underholdende elendighed. Bare elendigt.

Anmeldt version: Deep Fear. Dist.: Pan Vision. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 87 min.
Pan Visions danske release af Matthew Leutwylers elendige amerikanske horrorindie Unearthed (2007).