CHRYSALIS
Frankrig, 2007
Instruktion: Julien Leclercq
DK-titel: Chrysalis

Produktion: Société des Etablissements L. Gaumont / Les Films du Dauphin
REVIEW af Søren Hardy Rasmussen [18/06/08]

David Hoffman, kommissær i Det Europæiske Politi, vender tilbage til aktiv tjeneste for at finde en psykopatisk smugler, der også er mistænkt for et brutalt mord. Samme mand myrdede Davids partner, som også var hans kone, nogle måneder tidligere. Jagten på morderen fører David til en klinik, hvor fremtidens medicin udføres i dag. Den ledes af den stramme, målrettede professor Brügen, der selv må slås med mareridt fra sin fortid. I en fremtid, hvor det evige liv er indenfor rækkevidde, kan de sandheder og minder, som en døende hjerne indeholder, blive en dyrebar handelsvare. Dyrebar nok til at dræbe for.

Chrysalis er bygget op af to plot, der bevæger sig fremad, for på et uvist punkt senere i filmen at mødes. Det er en historie drevet frem af kærlighed, men i visse tilfælde er kærligheden blevet fordærvet til higen efter magt og et vanvittigt behov for at genoplive fortiden. Lægen, der legede gud, kun for at opdage, at han var djævelen, er et klassisk plot, og ligeledes i denne udgave.
Moderne lægemedicin kommer under den moralske lup, for på den ene side er filmen fuld af beundring og benovelse over, hvad fremtiden kan bringe, og på den anden side er der en klar angst for, hvor mørke mænd eller kvinder i hvide kitler kan føre avanceret videnskab hen.

Vi er i en film-noir verden. Det er her, at Ridley Scotts Blade Runner (1982) møder William Gibsons cyberpunk i et detaljerigt og troværdigt, men dystert Paris. Billedkompositionen minder om Spielbergs Minority Report (2002), og de to films hovedpersoner har da også en del tilfælles. Instruktør Julien Leclercq har klart skævet til genrens giganter, inden han kastede sig ud i projektet, selvom jeg ikke er i tvivl om, at franske manuskriptforfattere næppe behøver hjælp fra deres Hollywood-kolleger. Musikken er holdt på et lækkert stemningsniveau, der understøtter filmens udtryk af en grå og steril verden, hvor den melankolske, depressive tilstand, vi kender fra genreklassikere som Blade Runner, er i centrum.

Kamerahåndværket er, for nu at sige det, som det er, overdrevet fedt, klipningen er fræk, og billedsiden er kunstnerisk set imponerende nok til, at man ikke er i tvivl om, at man sidder med en fransk film (sproget hjælper selvfølgelig også lidt på vej). Chrysalis slår fra første øjeblik sin seer med et gennemført visuelt udtryk. Det er et håndværk, som franskmændene mestrer, og filmen har meget til fælles med fransk tegneseriekunst, som jo hører til helt i toppen af, hvad verden kan præstere. Det visuelle indtryk bakkes op af en heftig og actionmættet indledning, som lægger fundamentet for resten af filmens mere alvorlige drama.

Julien Leclercq viser rigtig god sans for kampkunst og fanger en god kombination mellem visuelt lækker kampkunst og brutalt håndgemæng på sin kameralinse. Kampene går hurtigt og fylder en del i filmen, hvilket er meget i moderne fransk actionfilms ånd.

Man slås undervejs af cyberpunkfremtidens fremmedartede normaliteter, og filmen er meget tro mod den tradition, William Gibson startede med sin geniale bog Neuromancer i 1984. Det er ærgerligt, at et formodentligt ganske gavmildt budget (efter europæisk standard) ikke har tilladt flere indtryk af fremtidens Paris, for jeg tror, det ville have givet nogle fantastisk inspirerede billeder. Det er så sjældent, at sci-fi-film viser europæiske visioner, men dem, vi får her, er virkelig flotte. Filmens visuelle mørke og grå nuancer har givet Leclercq muligheden for at lave en smuk, ekspressionistisk billedkomposition, hvor farverne og livet først vender tilbage hen mod enden på fortællingen. I filmens halvmørke er alle skikkelser grå, og skurke og ofre kan være svære at skelne fra hinanden. I sidste ende er vi jo alle bare ofre…

Anmeldt version: Chrysalis. Dist.: Pan Vision. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 91 min.
Fransk biografplaket til Julien Leclercqs fremragende science fiction-thriller Chrysalis (2007) udgivet på dansk DVD af Pan Vision.