England, 1972
Instruktion: Tim O'Connolly
DK-titel: Tårnet i tågen
AKA: Horror of Snape Island / Horror on Snape Island / Beyond the Fog

Produktion: Grenadier Films
REVIEW af Kim Bruun Dreyer [18/10/07]

Britisk horror må have befundet sig i lidt af en overgangsfase i begyndelsen af 70'erne – de to store studier, Hammer og Amicus, havde i mere end et årti domineret scenen med deres gotiske gys, men æstetikken forbundet med disse selskabers film var ikke længere helt tidssvarende. Når man kigger udover disse selskabers produktioner, aner man, hvordan britisk horror forsøger at finde en ny stemme til sig selv, og her er Jim O'Connollys lidt usikre, men aldeles underholdende Tårnet i tågen (Tower of Evil, 1972) et slående eksempel.

Tower of Evil
tager udgangspunkt i en arkæologisk ekspedition til en ø, hvor tre unge mennesker er fundet myrdet. Filmen opfører sig på mange måder som en slasher – den ligner bare ikke en. Soundtracket gør eftertrykkeligt brug af blæserne og kunne ligeså godt have været brugt i et tidligt stykke Hammer horror. Også den visuelle æstetik med kulisser og makeup-effekter, der aldrig er helt overbevisende, er helt ude af sync med den rå realisme, der prægede mange af samtidens genre-film (som f.eks. Gary Shermans Death Line fra samme år). At replikker som ”if you were a follower of Bhaal today, you would be accused of devil-worship” ledsages af dramatiske udbrud fra soundtracket, mens kameraet ivrigt zoomer ind på f.eks. en kvindes forfærdede ansigt, får unægteligt filmen til at virke forældet og ufrivilligt komisk, selvom det absolut også er en del af charmen. Som et lille kuriosum kan det nævnes, at Tower of Evil i 1981 havde repremiere på det store lærred i USA under titlen Beyond the Fog – i et forsøg på at udnytte den succes, John Carpenter netop havde haft med The Fog (1980). Med æstetikken fra The Fog i mente må Tower of Evil allerede have virket gammel på det tidspunkt, knap ti år efter sin premiere.

Alligevel har Tower of Evil en ejendommelig fremsynethed. Klichéerne er rigt repræsenteret her, før de blev klichéer – en kvinde dræbes efter at have dyrket udenomsægteskabelig sex, en person foreslår (med fatale konsekvenser), at gruppen skal dele sig, etc. POV-shottet bruges til at indikere morderens tilstedeværelse, og selvom det måske ikke var noget helt nyt i 1972, så pegede det stadig frem mod en praksis, der nærmest var obligatorisk i de tidlige firseres slasher-film.

De blodige effekter kastes nærmest i hovedet på publikum. Hovedparten af karaktergalleriet lemlæstes, spiddes, halshugges, eller møder på anden måde en voldelig skæbne. I Tower of Evil balanceres ønsket om blod med virkeligheden om utroværdige effekter gennem klipning – de middelmådige splattereffekter består sjældent af mere end en lille snes frames, hvorefter der fornuftigt skiftes til en anden indstilling. Heldigvis får effekterne veloplagt modspil af skuespillerne, der generelt formår at hæve filmen over manuskriptets niveau, på trods af at hver karakter i løbet af hele filmen måske kun får en eller to motivationer at spille på (typisk rædsel og liderlighed). Den køligt sensuelle Jill Haworth og den seksuelt aggressive Anna Palk giver den storartet som rivalinder, mens de yngre skuespillere – bl.a. John Hamill, Robin Askwith, Candace Glendenningen og Seretta Wilson – om ikke andet bidrager med deres gode udseende.

Det seksuelle spiller som allerede antydet en stor rolle i Tower of Evil. Arkæologerne tager til Snape Island for at lede efter en guldstatue af frugtbarhedsguden Bhaal, som de regner med gemmer sig i hulesystemet under det falliske fyrtårn. De har dog alt for travlt med at rede deres egne seksuelle forviklinger ud til at udføre noget egentligt arkæologisk arbejde (en kvinde undskylder f.eks. sit utroskab med ordene ”masturbation's so boring”). Også de fire unge mennesker, der besøgte øen før arkæologerne, skildres gennem deres drifter – og ses ligeså ofte nøgne som påklædte (kvindernes bryster vises ublufærdigt mens mændenes attributter dækkes af strategisk placerede rekvisitter).

Den seksuelle frigjorthed, som filmen skildrer, er så afgjort et tidssvarende tema, der unægteligt står i kontrast med meget af filmens øvrige æstetik. Summen af billedkompositioner, kameraføring, musik, tema og plot er således en spøjs anakronisme. O'Connolly syntes ikke at have været i tvivl om, hvad en kontemporær exploitation-film skulle byde på af sex og vold, men han har ikke helt haft fingeren på pulsen omkring, hvordan en sådan film skulle lyde og se ud. Tower of Evil besidder om ikke andet en excentrisk charme, og selv om den absolut viser sin alder, så afprøver den alligevel for mange idéer til at kunne blive beskyldt for at være doven. Der er nok mest at hente for fans af ældre gyserfilm – men hvem skulle ellers falde over, endsige opsøge, en film som denne?

Anmeldt version: Tower of Evil. Dist.: Elite Entertainment. DVD (R1 NTSC). Udgivelsesland: USA. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 89 min.
Tower of Evil. Dist.: Elite Entertainment. Medie: DVD (R1 NTSC). Udgivelsesland: USA. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 89 min.

Fans af 70'ernes britiske gys, der ikke nødvendigvis behøves at være fra Hammer, Amicus eller Tigon, kan med held forsøge sig med denne atmosfæriske lille sag, der havde den fantastiske slaglinje: They came, they saw, they died! Den gamle danske videoversion fra Video International har et sejt Gru-agtigt cover, men den her anmeldte version fra Elite Entertainmant ser nu også meget flot ud på omslaget. Billedet, der er i hæderlig kvalitet med gode mættede farver, er letterboxed til ratio 1,85:1 (non-anamorfisk) og lydsporet er i Dolby Digital 2.0. Som bonus

Filmen er senere udgivet af engelske DD Home Entertainment i selskabets "classic horror"-serie. Ligesom på den amerikanske release er eneste bonusmateriale en trailer - "One way in, and no way out!". Faktisk ser de to releases ud til at være identiske, så umiddelbart spiller det ingen rolle, hvilken man vælger.

Caspar Vang (oktober 2007)