TOXIC AVENGER PART II, THE
USA, 1989
Instruktion: Lloyd KaufmanMichael Herz
DK-titel: Toxic Avenger Part II, The

Produktion: Troma Entertainment
REVIEW af Lars Gorzelak Pedersen [27/08/07]

I anden del af Tromas fortløbende saga om The Toxic Avenger – ”den giftige hævner”, som han hedder i de danske undertekster (når de ellers staver navnet rigtigt) – ånder alt fred og idyl i Tromaville. For Melvin – den nørdede rengøringsdreng, der som følge af ondskabsfulde helseklubmedlemmers drillerier i seriens første film blev forvandlet til et radioaktivt monster – er livet som medhjælper på det lokale blindecenter ikke rigtigt tilfredsstillende. Til trods for, at Melvins omsorgsfulde og blinde kæreste, Claire, stadig gør sig umage for at tilfredsstille ham med sin madlavning og diverse sexede kostumer, kastes den selvbestaltede superheltehævner ud i en depression og må se i øjnene, at de hidtidige 7 psykologbesøg om ugen ikke slår til. Til alt held for den giftige hævner pønser det kyniske, kemiske konglomerat Apocalypse Inc. på at gøre Tromavilles ellers så fredelige gader usikre på ny. Efter en drabelig konfrontation med en bande af firmaets lakajer – som sprænger blindecenteret i luften og ankommer i en bil, hvis chauffør bærer en mistænkelig lighed til Robert DeNiro i Angel Heart (1987) – overbeviser Malfaire (Lisa Gaye) sin chef, Apocalypses ”egomaniacal chairman”, om, at japanerne med deres højteknologiske knowhow er de rette til at udradere den nævenyttige superhelt. De udvikler et ”anti-tromaton-middel”, som kan ødelægge Toxic Avengers ”tromatoner” – dvs. de partikler, der advarer Toxie, når onde gerninger udføres omkring ham. Toxies psykolog er hemmeligt allieret med Apocalypse og overtaler ham under en særligt ophedet session til at opsøge hans far, ”Big Mac”, i Japan. Som sagt, så gjort. Toxie ankommer til solens rige i Godzilla-stil, men opdager her, at hans ophav tilsyneladende er en sleazebag af en slavehandler, der ydermere sælger kokain skjult i tunfisk. Imens er gode råd dyre i Tromaville, hvor Apocalypses lakajer har forvandlet byen til lovløst territorium, og hvor en frådende Malfaire planlægger at gøre unævnelige ting med Toxies blinde kærestes ”melonstore bryster”…

Som seriens første film, Atomic Hero (The Toxic Avenger, 1985), er andet kapitel instrueret af independent-selskabet Tromas to stiftere og idémænd, Michael Herz og Lloyd Kaufman. Filmen er ekstremt bizar, men det taler til dens fordel, at den rent faktisk har et nogenlunde sammenhængende plot – modsat de af selskabets film, der fortrinsvis består af sammenklippede optagelser med diverse voice-overs smurt hen over. Troma-produktionerne lider især af to problemer: for det første er de sjældent ret sjove – og de få udmærkede jokes, manuskripterne indeholder, ødelægges for ofte af dårlig timing. For det andet er Troma-filmenes soundtracks næsten altid utroligt hæslige – og præget af en besynderlig angst for pauser, som resulterer i, at lydsiden proppes med irriterende lydeffekter og hjemmestrikket muzak, der hurtigt bliver anstrengende at høre på.

The Toxic Avenger Part II er imidlertid klart en af selskabets bedre film. Som sagt gør den sig umage for at skildre et sammenhængende handlingsforløb, og den er tilstrækkeligt mærkelig til at holde interessen fanget. Det er en af de få film, jeg har set, som både indeholder en duel udkæmpet med sværdfisk, en kokainpushende tunfiskesælger og en død-som-følge-af-sammenpresset-rullestol-scene, hvor indvoldene står ud til alle sider. Ser man filmen pga. splatterierne, vil man formentlig ikke blive skuffet, og på sleaze-skalaen scorer den også forholdsvis højt med flere topløse indslag og Tromas faste stab af modelskuespillere i mere eller mindre – men oftest mere – afslørende kostumer. Hvoriblandt Phoebe Legere og Lisa Gaye er bemærkelsesværdigt entusiastiske og beundringsværdigt smagløse i rollerne som hhv. Toxies hypersexede sweetheart Claire og sortklædte Malfaire. Legere især leverer tiltrængt humor med sine skeløjede ansigtsudtryk. Filmens komiske højdepunkt er dog helt sikkert Rikiya Yasouka som Toxies japanske fup-far, Bic Mac Bunko. Cool herre.

Den danske DVD præsenterer filmens i dens OAR (1,33:1). Ifølge forsiden er der tale om ”the unrated director's cut”, men om der vitterligt er tale om en version med ekstra guf, ved jeg ikke, da det er den eneste udgave af filmen, jeg har set. Versionen løber 102 minutter og 53 sekunder.

Anmeldt version: The Toxic Avenger Part II. Dist.: Midget Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 102 min.
Danske Midget Entertainments dvd-release af Michael Herz og Lloyd Kaufmans The Toxic Avenger Part II (1989), endnu et absurd splatterhelteeventyr med den giftige hævner.