England, 1971
Instruktion: John Hough
DK-titel: Draculas heksejagt
AKA: The Evil Twins / The Gemini Twins / The Virgin Vampires / Twins of Dracula

Produktion: Hammer Film Productions / Rank Organisation, The
REVIEW af Mikkel Harris Carlsen [29/10/06]

I 1970 forsøgte engelske Hammer Film at vende den økonomiske tilbagegang i billetlugerne ved at lokke med SEX. Erotikken, der altid havde været mere eller mindre implicit i deres skrækfilm, blev nu lidt mere eksplicit - og det virkede! The Vampire Lovers (1970), hvor Ingrid Pitt gav den som lesbisk vampyr, blev en solid succes og blev straks fulgt op af Vampyrens begær (Lust for a Vampire, 1971) med danske Jytte Stensgaard og Draculas heksejagt (Twins of Evil, 1971), der tilsammen udgør den såkaldte ”Karnstein-trilogi”. Hvor Ingrid og Jytte leverede vampyristisk sexappeal i de to første film, kunne Twins of Evil byde på to nuttede Playmate-twins, Mary og Madeleine Collinson. Filmen red også med på den europæiske ”hexploitation-bølge”, der fulgte på Michael Reeves' Witchfinder General (1968).

Efter forældrenes død rejser søstrene Maria og Frieda Gellhorn til Østrig for at bo hos onkel Gustav (Peter Cushing). Men ak, det er ikke let at føle sig hjemme i et puritansk landsbymiljø, når man er vant til det søde liv i Venedig. Desuden er Gustav Weil en fanatisk Bibelbølle, der rider rundt i omegnen sammen med sine puritanske menighedsbrødre og brænder hekse (= kønne, ugifte kvinder). Men det er naturligvis også en særlig satanisk omegn, da landsbyen ligger i skyggen af Castle Karnstein. Heroppe hygger den dekadente og okkult interesserede Grev Karnstein (Damien Thomas) sig med at afholde sorte messer. Han er efterkommer af vampyren Mircalla Karnstein, trilogiens gennemgående figur, men denne gang er hun dog reduceret til en cameo. Da Karnstein ofrer en af de få unge kvinder fra landsbyen, der har overlevet Gustav Weils Endlösung, til Satan, løber blodet tilfældigvis ned i Mircallas sarkofag, hvorpå hun rejser sig i skikkelse af Katya Wyeth, som nogen måske vil huske fra Monty Python-sketchen An Art Critic (”I'm not your Grace, I'm your Elsie”). Nyopstanden fra de døde giver hun et metaforisk håndjob til et stearinlys og sænker hjørnetænderne i den henførte greve, hvorefter hans refleksion forsvinder i spejlet. Da frække Frieda, der har svært ved at forlige sig med den strenge levevis, som onkel Gustav forlanger af sine niecer, hører ham rable løs om Karnsteins ondskab, bliver hun fristet til at opsøge den spændende mand oppe på slottet (”Perhaps I don't like good men”), mens søde og artige Maria bliver hjemme under dynen.

At den danske titel, Draculas heksejagt, er komplet meningsløs, kan vel næppe overraske nogen, men det samme gælder faktisk originaltitlens pluralis. Kun Frieda kan efter sit møde med Karnstein karakteriseres som en ”ondskabens tvilling”, og opdelingen i en good twin/bad twin er netop filmens bærende idé. Som i mange andre Hammer-film er ondskabens modstandere lige så brutale og hensynsløse som deres fjende, så Gustav Weil og Grev Karnstein er snarere ”twins of evil”, to sider af hensynsløshedens blanke mønt. Peter Cushing er passende dødningeagtig og forkrampet som den sadistiske og latent pædofile Gustav Weil, mens Damien Thomas kan rivalisere med Ralph Bates om prisen som Hammers herligste flødebolle.

Som i de to forrige Karnstein-film er manuskriptet forfattet af Tudor Gates, mens instruktionen denne gang er overladt til John Hough, der også instruerede Cushing i hans sidste rolle i De kom fra luften (Biggles, 1986). Billedsiden af Dick Bush er stemningsfuld, men også mere rå og upoleret end Hammers normalt meget flamboyante stil, og Harry Robinson har igen komponeret et glimrende og medrivende score med et sjovt western-agtigt tema.

Twins of Evil er så afgjort den mest fornøjelige film i Karnstein-trilogien. Blandingen af vampyrer og heksejagt bliver måske lidt rodet, og en enkelt plotsvaghed irriterer (heksejægerne finder et vampyroffer før Mircallas genopstandelse), men den tempofyldte finale er noget af det allerbedste Hammer Horror fra den sene periode med de mest splattede gore-effekter i nogen Hammer-film - bl.a. en hovedkløvning, der ligner noget fra en Fulci-film - og en pragtfuldt campet scene, hvor Karnsteins stumme negertjener forsøger at advare sin herre om de vrede, fakkelbærende landsbyboere, der nærmer sig slottet: ”They have crosses? And STAKES!? AND AXES!?” Hvor meget Hammer så end forsøgte at lukrere på sleazy exploitation i 70'erne, så var der altid noget udpræget uskyldigt over deres film, og det gælder også Twins of Evil - trods pubeshår og splat.

Anmeldt version: Twins of Evil. Dist.: Network. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: England. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 84 min.
Twins of Evil. Dist.: Network. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: England. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 84 min.

Transferet på Networks engelske DVD er taget direkte fra en ældre udgivelse fra Carlton (The Vampire Collection). Det er pænt og tilfredsstillende i formatet 1.78:1 (måske en smule overmaskeret, da originalformatet muligvis er 1.66:1), og mono-sporet er klart. Ekstramaterialet kan byde på en slettet scene med en ekstremt anakronistisk popsang (True Love), trailer, billedgalleri og en introduktionstekst af genrekenderne Kim Newman og Stephen Jones. Omslaget er stinkende grimt, så herover er gengivet en flot spansk plakat.

Mikkel Harris (oktober 2006)