CURSED
USA / Vesttyskland, 2005
DK-titel: Cursed

REVIEW af Caspar Vang [01/12/05]

Det er efterhånden mere end to årtier siden, vi fik en hæderlig varulvegyser på de danske biograflærreder, så det var ikke uden en vis forventning, at jeg vovede mig ind til gyserauteuren Wes Cravens seneste, varulvegyseren Cursed. Og manden hviler bestemt ikke på laurbærrene. Foruden det her anmeldte varulvegys har Red-Eye (2005), en effektiv og svedfremkaldende Hitchcock-hyldest, været oppe at vende i de danske biografer. Cursed, som jeg fangede til presseforestillingen - hvor der ikke var mødt andre anmeldere op - leverer postmoderne, genrereflekterende, teen-venlig varulvehorror til et ikke alt for kræsent publikum. Stilen er ligesom i Scream (1996) ungdommelig, distanceret og ironisk - ikke overraskende, når inspirationskilderne er ligeligt fordelt mellem John Landis' helt fantastiske En amerikansk varulv i London (An American Werewolf in London, 1981) og tv-serien Buffy the Vampire Slayer (1997), og manuskriptforfatteren hedder Kevin Williamson, manden bag Scream-succeserne.

”How can you tell people this shit? Lay off the crackpipe!” tilsviner to hippe tøser den synske Zelda, som de besøger under en tivolitur. Zelda fortæller at de skal passe på bæstet, der jager under fuldmånen. Scenen er en tydelig reference til George Waggners The Wolf Man (1941) og som sådan kendetegnende for Craven og Williamsons campede og selvironiske stil, der gennemsyrer det meste af Cursed - intet tages alt for alvorligt, de fleste gys eksekveres med et ironisk glimt i øjet, og der optræder mindst en håndfuld kvikke referencer i hver forvandlings- eller gyserscene. Scenen, der refereres til, åbner filmen og slår mindst to ting fast: Varulve, ja, der er tale om røverhistorier, men man skal behandle dem med respekt, ellers ved vi godt, hvad der sker. Pigerne når selvsagt ikke helskindede gennem filmen. Ellers udspilles filmen omkring søskendeparret Ellie (Christina Ricci) og hendes nørdede bror Jimmy (Jesse Eisenberg, der generelt er en positiv overraskelse), som stadig kæmper med traumet over deres forældres død. En aften forsøger de at hjælpe en pige (en af de hippe tøser fra åbningen) efter et alvorligt biluheld. Et enormt bæst dræber imidlertid pigen og kradser de to, der kort efter bliver beriget med overmenneskelig styrke, forbedrede sanser, seksuel tiltrækningskraft og en umættelig sult efter råt kød og menneskeblod! Eneste mulighed for at bryde forbandelsen er at dræbe varulven, men det er svært, når man ikke ved, hvem der reducerer L.A.s befolkning på en så umanerlig vis. Den mest oplagte kandidat er Ellies kæreste, den gyserglade natklubejer Jake, der i øvrigt ligger inde med sølvstokken fra førnævnte The Wolf Man. Han spilles af flødebollen Joshua Jackson fra tv-serien Dawson's Creek.

Cursed er en film med store problemer. Det problematiske optagelsesforløb, der betød konstante omskrivninger, rolleudskiftninger og omsiggribende omredigering for at imødekomme filmcensuren og et gnavent produktionsselskab er tydeligt på indholdssiden. Værst af alt er Williamson (måske tilsigtet) ekstrem uklar omkring varulvemytologien, der synes at være etableret ud fra, hvad der i en given scene ville fungere mest uhyggeligt. Forvandler en varulv sig tilbage til sin menneskeskikkelse, når den dør, eller går den op i flammer? Williamson er ligeglad og kompenserer med masser af nørdede referencer, ironisk ladede klicheer, citater, listige gys og en overordnet handling så svag, at filmen mest fungerer i scener og sjældent som helhed. Især filmens sidste akt med de lange parforholdsdialoger og filosofering om livet som varulv (haha) halter af sted.

Ok, helt skidt er det heller ikke, for på trods af ironien og de forventede, letkøbte referencer stiller Cursed de værste horror-abstinenser. Williamsons sørgelige afledningsmanøvrer på manuskriptsiden og et par hæslige computergenererede varulve kan altså ikke skjule, at Craven er en ferm gyserhåndværker, hvilket især en perfekt skåret parkeringskælder- og elevatorscene viser. Desuden har Rick Bakers fantastiske, mekaniske varulveeffekter præcis den fysiske tyngde, der skal til for at gøre dem overbevisende. Grrr! Alligevel er det vist på høje tid med en god varulvegyser på vores breddegrader. Men måske var det den oprindelige film? Den her anmeldte version af Cursed er nemlig - til instruktørens store irritation - omklippet af produktionsselskabet for at opnå en amerikansk PG-13-rating, hvilket den nævnte elevatorscene afslører. Filmen går ganske enkelt i sort, mens vi hører ofret blive flænset. Om de omfattende censurindgreb fortæller Craven i et interview til New York Post: "I'm very disappointed with Cursed. The contract called for us to make an R-rated film. We did. It was a very difficult process. Then it was basically taken away from us and cut to PG-13 and ruined. It was two years of very difficult work and almost 100 days of shooting of various versions. Then at the very end, it was chopped up and the studio thought they could make more with a PG-13 movie, and trashed it.”

Men måske vi får noget af det gode senere? I så fald kan gyserentusiaster med tilbageholdt åndedræt vente på den uundgåelige, specielle DVD-udgivelse med alt det fraklippede splat, de alternative scener og det skrinlagte materiale. Undertegnede står i hvert fald klar hos videopusheren med krydsede fingre, og Uncut.dk ser helt sikkert nærmere på den, når den lander (se anmeldelse af den danske DVD-udgivelse til højre). Det bliver spændende at se den unratede DVD med noget af det fraklippede og skrinlagte materiale, hvis bare der ikke er tale om et par alternative slutninger ligesom på Hide and Seek (2005) DVDen, der praler af ikke mindre end fire alternative slutninger! Hey guys, hvorfor udstille jeres fortællemæssige fallit? Nogle ting praler man bare ikke med.

Cursed. Dist.: SF Film. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 97 min.

Det var spændende at se, hvilken version af Wes Cravens udskældte varulvegyser Cursed, der landede på det danske marked. I stedet for en unrated version har SF Film desværre valgt at udsende en version, der er identisk med det R-ratede (censurerede) danske biografcut af filmen. Øv!
Selve filmen er præsenteret i upåklagelig kvalitet, men hvorfor overhovedet gøre sig ulejligheden med en censureret version? Af eneste nævneværdige bonusmateriale indeholder skiven tre featurettes, hvor der virkelig bliver rygklappet! "Behind the Fangs: The Making of Cursed" (7 min.), hvori Christina Ricci fortæller os at "Dette er en uhyggelig film, der tager gas på genren", "Creature editing" (5:30), hvor klipperen fortæller os at klipperen kan redde en dårlig film... øhh, nå! og endelig "Becoming a werewolf" (8 min.), der koncentrerer sig om at vise os en masse effekter, Wes Craven, der spsier aftensmad, og faktisk giver et godt indtryk af, hvor meget af det sjove som faktisk er klippet væk.

Både varulvefans og almene horrorinteresserede bør lægge deres sparepenge et andet sted.

Caspar Vang (2005)